zondag 14 april 2013

Växbo linnen fabriek...

Växbo een klein dorp in Hälsingland,en rijk aan historie over weven, waar ik later meer over zal gaan schrijven.
De best bewaarde sites uit de hoogtijdagen van vlas en linnen productie zijn te vinden in Växbo. De kleine vlas schuurtjes en workshops in Trolldalen getuigen van het gebruik van de vlasteelt boeren van waterkracht.  (niet ver van ons vandaan, en waar ik graag kom tijdens de zomermaanden.

 Växbo Lin is opgericht op dit culturele erfgoed in 1989. 

Vandaag schrijf ik over de linnen weverij,website

De eigenaren zijn een jong stel  , Hanna en Jacob Bruce


Ze hebben nu 13 medewerkers die weven, naaien en verkopen

 In eerste instantie werd de productie gericht op de spinnerij, maar na een paar jaar zijn ze begonnen met het weven ook.

Je kan vrijuit, door de weverij lopen, vraag om oordopjes, want die heb je echt nodig.



Vroeger kwam hun linnen uit België nu importeren ze al hun garen uit Italië. Al hun producten zijn 100% linnen , en als je daar binnen loopt , dan ga je watertanden, maar dames neem een dikke portemonnee mee, want de prijzen zijn niet goedkoop

 

Ze verkopen nu ook prachtige kleding, ik was helemaal verliefd op een roze vest,maar het was 3500Kr, en daar de Euro niets waard is op het moment!!! vergeet ik dat maar even, de Euro was 10, maar nu nog maar 8.30

 Ze verkopen ook garen, om te weven, maar ze hebben ook garen waar je mee kunt breien, heb het even weerstaan, maar!!!!!!!!!! denk dat ik van de zomer wel wat ga halen.
Deze afdeling daar liggen goedkoper linnen, waar een weeffout in zit, hier staan Margit wat dingen uit te zoeken, het scheelt echt de helft van de prijs, en je moet soms echt goed zoeken waar de weeffout zit.


Ook staan er tonnen vol met linnen, dat per zak te koop is.


De reis van HZG, gaat ook hier langs, dus dames bereid je pas voor, want houdt je van linnen, dan zal je daar smullen.