zaterdag 25 januari 2014

De Hälsingland Farm Trail




is een up-and-coming toeristische route die meandert door de dorpen en wijken die de thuisbasis van de grootste Hälsingland boerderijen, de meest prachtige portieken en meest extravagant geschilderde interieurs hebben. Honderden van deze boerderijen zijn verspreid als juwelen over de provincie, en sommige van de boerderijen en dorpen zijn UNESCO World Heritage ( zie ook artikel over Alfta emigratie museum -Link)

Hälsingegård Löka
De route, die je door een cultuurlandschap van duizend jaar oud voert, strekt zich uit van de oevers van de rivier Voxna , door de uitgestrekte noordelijke bossen door zomerse weiden , langs schitterende boerderijen. Deze weiden zijn ook onderdeel van de World Heritage Site kandidatuur
 Het vlas hutten, molens en zagerijen langs waterlopen stroomt naar beneden vanaf de beboste hoge land door dorpen aan de rivier getuigen van de agrarische industrie die de Hälsingland boeren rijk gemaakt.

Een van die boerderijen die tijdens de zomermaanden open zijn is, als museum is  Hälsingegård Mårtes een schitterende boerderij die World heritage in 1950 kocht, die voordat vanaf de 17de eeuw in handen was van de familie

Een groep of vrijwilligers, werkt daar de hele zomer, om deze museums open te houden, en die een grote kennis hebben van het wel een wee van deze schitterende boerderij. (helaas spreken veel van deze dames geen Engels, dus als er een rondleiding is,( kijk even naar de tijden) zul je het in het Zweeds horen.






Toen ik er die dag was, met mijn vriendin Margit (links), vertelde ik de dame rechts, die die dag daar was, dat ik uit Holland kwam, en ik een artikel over deze boerderij wou schrijven, en ze heeft me toen een privé rondleiding gegeven , wat schitterende plaatjes heeft opgeleverd.

Fijne dag allemaal, en ben je in de buurt van Alfta, neem daar dan een paar dagen vooruit, als je alle boerderijen wilt bezichtigen.

Groetjes Joke